Over Unwasted

Samen voedselverspilling voorkomen

Dat is de missie van Unwasted. We zijn namelijk allemaal op weg naar een duurzame toekomst. We zijn Unwasted gestart omdat een klein deel van de producten die we hebben geproduceerd, niet verkocht kunnen worden in de supermarkt. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met overgebleven voorraad of de houdbaarheidsdatum. We doen er alles aan om dit aantal tot een minimum te beperken. Wat er toch overblijft, geven we graag een 2de kans. Daarom hebben we ook geen winstoogmerk.

De Unwasted boxen

Iedere week bekijken we welke producten er zijn over gebleven. Met deze beschikbare producten proberen we een mooie selectie te maken voor de verschillende type dozen die we verkopen. Waarbij we ervoor proberen te zorgen dat er een gevarieerde mix is tussen de verschillende productcategorieën (b.v. chips, noten en ontbijtgranen), verpakkingsgroottes en merken. Zo blijft iedere Unwasted box een verrassingsfeestje.

Onze nog jonge historie 

Unwasted is geboren in de lente van 2019 toen een paar PepsiCo medewerkers op het lumineuze idee kwamen om de overgebleven producten in een mixbox te gaan verkopen. Gedurende de zomer zijn er diverse verkooprondes van Unwasted boxen geweest, zowel via de webshop als Too Good To Go. Tijdens deze periode is aandachtig naar onze klanten geluisterd en is het concept gedurende deze periode constant verbeterd. De vele positieve reacties hebben er voor gezorgd dat we hebben besloten Unwasted permanent te (her)lanceren in 2020.

Herlancering Unwasted februari 2020

Voor de herlancering van Unwasted hebben we alles opnieuw opgebouwd van de webshop tot ons logistieke systeem. Hiermee willen we er voor zorgen dat Unwasted een solide basis heeft om in de toekomst verder te kunnen groeien en we zo vaak mogelijk boxen beschikbaar hebben voor onze klanten.

Unwasted & PepsiCo

Unwasted is een initiatief vanuit PepsiCo Nederland. Daarom zijn er op dit moment alleen merken beschikbaar die worden gevoerd door PepsiCo. We hebben zeker de ambitie om in een later stadium ook producten van andere fabrikanten toe te voegen. 

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling

Unwasted en PepsiCo hebben zich aangesloten bij de stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV), een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten die zich inzet voor een verspillingsvrij Nederland.

Samen Tegen Voedselverspilling richt zich op het voorkomen, verminderen en verwaarden van voedselverspilling in de gehele voedselketen. Binnen de stichting zetten organisaties, overheid en kennisinstellingen zich gezamenlijk in om verspilling tegen te gaan, door krachten te bundelen en te werken aan één gezamenlijk doel: Samen maken we van Nederland één van de eerste landen ter wereld die voedselverspilling met de helft weet te verminderen. En daarmee koploper te worden en een wereldvoorbeeld in het realiseren van de United Nations Sustainable Developments Goals 12.3

Tips & aanbevelingen

We zijn continue bezig Unwasted te verbeteren, mocht je tips of opmerkingen hebben laat het ons dan weten via het contactformulier.